onsdag 4. november 2015

En sirkel-krans og en herlig god middagsoppskrift































I dag vil jeg dele med deg en enkel lage-oppgave og en knakende god middagsoppskrift.
Først kransen; jeg elsker å bruke gamle bøker fra gjenbruksbutikken som materiale. De får du kjøpt for rundt en tier, og vips kan du lage en masse forskjellige ting. Jeg burde fått skaffet meg en sirkel-utstanser som jeg vet finnes på Panduro. Jeg har av en eller annen grunn alltid hatt en hang til sirkler.
Siden jeg ikke hadde sirkel-utstanser da denne kransen ble laget, brukte jeg god gammeldags passer og laget en  sirkelmal.Jeg kunne selvfølgelig brukt et glass også.  Klipp opp en del sirkler og lim dem sammen til en større ring med limstift. Såå enkelt og kjapt men allikevel dekorativt. Opphenget er en fingerheklet hyssingsnor.

Så over til spiselige saker.



























Jeg har som mål å prøve ut en eller to helt nye middagsoppskrifter hver uke. Det finnes jo så mange spennende retter, så det ville jo være synd om vi spiste det samme i årevis uten noe form for nytenkning.
Her om dagen prøvde jeg å lage hjemmelagede wraps og fylte dem med rødkål, eplebiter, friske krydderurter, hvitløk, creme fraiche, kylling og cashew-nøtter. Det smakte nydelig, og det er jo også noe som kunne vært ut-på-tur-mat pakket inn i folie.

Her kommer opppskriften:

WRAPS
60 g havregryn
7.5 dl melk
180 g mel
2 ts salt
En håndfull krydderurter ( basilikum, persille, vårløk)
6 egg
smør eller olje til steking

Ha havregryn i en skål og hell over halvparten av melken. La dette stå i 30 minutter.
Ha hvetemel i en skål sammen med salt og krydderurter. Tilsett eggene ett av gangen. Tilsett de bløtlagte havregrynene og resten av melken og rør deigen jevn. La deigen/røra hvile i 30 minutter.
Smelt smør og stek i panne. Blir ca. 8 wraps.

KÅLSALAT
2 dl creme fraiche
1 fedd hvitløk
2 epler (skjært i biter)
1 bunt koriander
salt og pepper
en liten hodekål (gjerne rødkål) strimlet opp

SÅ TRENGER DU EN HALV GRILLET KYLLING ELLER TO KYLLINGBRYST OG CASHEWNØTTER
Del kyllingene opp i strimler.

Legg på kylling, kålsalat og cashewnøtter på wrapen.

BON APPETITT!

SOLA SKINNER HER I DAG, HÅPER DEN TITTER INNOM DEG OGSÅ!



5 kommentarer:

  1. Hej Kaspara!

    Tusind tak for opskrift på både krans og wraps. Så dejligt at du er begyndt at blogge igen.
    Knus Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Mette
      Såååå koselig å høre fra deg, long time no see!!
      Ja, jeg har begynt med litt småblogging igjen. Har vært mest på Instagram lenge, men det er noe eget med litt lengre tekster og å ta bilde med kamera og ikke mobil.
      Håper du har gode høstdager. Var innom bloggen din, men så det var leeeenge siden siste innlegg og svarer derfor her.
      Ha en koselig helg i fine Danmark!
      Klemmer fra Kaspara

      Slett
  2. Kjempekoselig med innlegg fra deg! Kommer alltid i god stemning av bildene dine, og får masse inspirasjon av alle dine kreative prosjekter:-) Ønsker dere en riktig god før-adventstid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan
      Tusen tusen takk for koselige ord! Så utrolig hyggelig å høre at du blir inspirert og kommer i god stemning av bildene mine!!! Riktig god adventstid til deg også!
      Klem fra Kaspara

      Slett