onsdag 26. juni 2013

Valgets kval...




























Slik kan det se ut når jeg maler en ting; flere farger testes ut på en bit av møbelet. Ting dras ut av kjøkkenskap og blir levende mood-boards. Hva blir fint til mintgrønt/pistasjegrønt og hva blir fint til dyp grått og hva med den turkisblå fargen? Vel, en farge ble forkastet raskt her i huset, og det var faktisk den turkisblå på høyre side av tallerkenhylla. Nydelig farge, men er etter annet stemte ikke i konteksten den sto i for meg.




























Veldig friskt, veldig sommerlig tenker jeg. Jeg liker kombinasjonen. Blir lys til sinns!
Den lille skålen med oransje kant fant jeg til en tier i gjenbruksbutikken for en stund siden. Synes den er sååå fin!




























"Maler du tallerkenhyllen mens den henger oppe?" sa far i huset en tanke bestyrtet.( Lenge leve latskapen!)
Nei, det er ikke så gærent...Tallerkenhylla skal males i kjelleren etter hvert,  det er bare det vanskelige valgets kval. Å få en prøvesmak av ting der det skal være kan hjelpe til med avgjørelsen. Da ser man hvordan den nye fargen virker på de øvrige omgivelsene.
Uansett; det skal blir fint med noe annet enn en fløtefarget tallerkenhylle, hvile blikket på noe nytt!




























Mørkegrå tallerkenhylle kan bli røft. Det er samme farge som vi har på det åpne skapet i spisestua. Mange ting kler den fargen; treverk, sort/hvite grafiske ting, kobber, nude, sarte rosa toner, korall, marmor, enkelte grønntoner osv.
Uttrykket vil ble strammere og mer maskulint enn den mint/pistasjgrønne.
Jeg liker begge deler. Kanskje et halv års perspektiv får være greia. En tallerkenhylle går kjapt å male.
Eldstemann har talt; grått. Far i huset har talt men ikke så bombastisk "tror jeg ville valgt grått kanskje".





























Noen dagers vakling til til så har vi kanskje bestemt oss.....
Det står heldigvis ikke om liv eller død, men en bitteliten malejobb som ikke er noe evig giftermål.

By the way; Hva hadde du valgt av den mintgrønne og grått  (uten å ha sett omgivelsene rundt )???

FIN ONSDAG TIL DEG!

16 kommentarer:

  1. Jeg fikk veldig lyst på noe grått, så jeg ville valgt grå ;)
    -Kristina

    SvarSlett
  2. Her var det mye fint å hvile blikket på :-) Jeg har akkurat malt et lite skap i en farge som minner om den mintgrønne og liker den godt. Men slik jeg ser dine bilder og sammensetninger, er jeg enig med gutta i huset...jeg ville gått for grått! Det blir lekkert!! Koser meg med innleggene dine, det er rett og slett kvalitetstid å tilbringe her inne hos deg. Stå på. klem

    SvarSlett
  3. Det er så moro med farger! Alle alternativene dine var fine, men jeg ville nok gått for den grå jeg også!
    Lykke til og god sommer!
    Hilsen Signe.

    SvarSlett
  4. Fantastisk inspirasjon i disse bildene dine! Jeg tror også jeg velger grå ;-) Gleder meg til å se resultatet :D

    SvarSlett
  5. Mange herlige farger! :)
    Jeg elsker også grått, men ville kanskje valgt en lysere grå?? Synes den mørke grå virker så ”hard” – både mot den hvite veggen men også mot de mer feminine/mjuke tallerkenene osv. Derfor ville jeg kanskje heller valgt mint akkurat her…?
    Den mint og gull-farga tallerkenen er hvert fall herlig! :) Me like! :)

    SvarSlett
  6. Så mycket fint! Inspirerande!!

    SvarSlett
  7. Kjære bloggsøster! ( Håper du kan like at jeg tittulerer deg med det, kjentes liksom så riktig ut her og nå ;-) Jeg følger dine fargenyanser og valg med stor omhu her fra sidelinjen, må vite , selv om jeg ikke får satt meg ned og skrevet innlegg hver gang. Måtte virkelig småle for meg selv når jeg leste familiemedlemmenes bekymring over at du maler tallerkenhyllen hengende på veggen - sier vel noe om frekvensen malepenselen er fremme i det Kasparianseke hjem, eller hur? Kjenner meg sånn igjen der! Maler og maler om dagen, selv om nyansene sjelden blir sånn jeg vil i første omgang. Ulikt deg, er jeg imidlertid utrolig lat når det gjelder å male om igjen! Puh! Hater at det ikke blir riktig på første forsøk. I ditt tilfellet, denne gangen, tror jeg uansett jeg - for min del - ville valgt den duse grønnfargen til venstre på bildet. Blir en søt kontrast til det øvrige du har av grått i huset ditt. (Nå har jeg jo ikke sett helheten, det skal sies, men fargen i seg selv var nydelig synes jeg!). Håper ellers du har kommet i mål med stylingen til fotograferingen av huset i sin helhet. Så spennende! Her har det vært krisemakeover og fasadesparkling i flere dager, til NIB-trioen som gjør sitt inntog på fredag, som kjent. Godt nok får virkelig være godt nok. Med dette ønskes deg gode dager og solfylte stunder (med tid og stund i alle fall), fra den Dynaimske (og litt beduggede) Salongen i kveld. Klem fra Beate

    SvarSlett
  8. Dei fargerike tallerkane kom godt fram om du velger grått. Men eg er sikker på at du finn ting som passar inn om du vel mintgrønt. Eg ville gått for mintgrønt:-) Har faktisk kjøpt meg eit spann bengalack i mint i dag. Gler meg til å mala! God sommar!

    SvarSlett
  9. Ta mintgrønt i sommer og grått til høsten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym
      Hi,hi... det er akkurat det jeg er fristet til!
      Fine sommerdager til deg.
      Klem fra Kaspara

      Slett
  10. Hehe, kjenner til det der med valgets kvaler når det gjelder farger:)
    Trooor jeg hadde tatt den lyse i mint (legg gjerne ut kode;). Tingene i hyllen kommer mer fram da.
    Du blir vel bare enda mer forvirret med alle de forskjellige svarene våre;)
    God sommerkveld til deg!

    SvarSlett
  11. Hei igjen, Kaspara! Gå inn og les min kommentar hos Anne (Hapel) på det siste innlegget hennes. Jeg har tatt meg store friheter på dine vegne, som du vil se! Ikke minst har jeg gått langt utenfor min egen komfortsone, hva etikette og god folkeskikk angår.... Klemz!

    SvarSlett
  12. Vanskelig, elsker både mintgrønn og grått om dagen, selv! Fint blir det uansett! :)

    SvarSlett
  13. Grått...enig med gutta! Selv om jeg har malt i den samme lyse nyansen selv, men syntes de fargerike tingene dine kom til sin ret tmed den grå bakgrunnen!
    Lykke til! Flittig du er med malekosten! :)

    SvarSlett
  14. oh such a wonderful tablett,very nice :)
    best regards from germany
    christina

    SvarSlett