torsdag 2. mai 2013

Bruktduellen

 
 
 


Jeg er altfor lite flink til å hive meg over Nibs gøyale måneds-utfordringer, men mai-utfordringen kunne jeg bare ikke motstå. Den lyder" vis oss dine bruktfunn!"
Jeg elsker å innrede med funn fra loppemarkeder, bruktbutikker eller arvegods fra familie. Kombinasjonen mye brukt og litt flunka nytt liker jeg veldig godt. Jeg innreder gjerne med 70 % brukt og 30 % nytt.
Midt blant alle de brukte skattene kan jeg godt like en ny  fin designting.
Grunnen til at jeg ofte handler brukt er at jeg simpelthen ofte blir mer sjarmert av ting som har levd litt. Føler det kan være med å gi et rom mer særpreg, man kan ikke bare løpe å kopiere. Når det i tillegg er kjekt for miljøet med gjenbruk, er det også en super bonus.
På bildene her er det mange bruktfunn. Det store isblå skapet handlet vi på Finn.no for flere år siden for bare 200 kroner. Jeg fant Finn-annonsen og falt pladask, det var bare det at det var en særdeles lite passende dag å kjøre inn til Oslo og hente det på. Vi skulle nemlig  ha barnebursdags-selskap på kvelden. Vel, fristelsen ble for stor; far i huset hektet på tilhengeren og raste inn til tigerstaden i øsende regnvær, mens jeg tok de siste forberedelsene til selskapet og den første timen med gjester alene. Den gang var skapet lutet, og det fikk raskt noen strøk med maling.
 På toppen av skapet befinner det seg flere andre bruktfunn. Den nydelige gamle kisten fant jeg på Fretex i Tønsberg for et års tid siden, plansjen er fra et loppemarked og taxi-skiltet er brukt og handlet i søsteren mins butikk.
Det korallfargede settbordet på bildene har vi arvet fra moren og faren min. Det finnes to bord til som også er blitt malt men i andre farger.
Så er jeg veldig glad i trekrakken handlet for en hundrings i en bruktbutikk i Tønsberg. Den er så nydelig i treverket.
På veggen over sofaen henger en tallerkenhylle funnet i en bruktbutikk her i Sandefjord for en femtilapp. Tallerkenhyllen pleier å romme magasiner og bilder og gamle skilt. Jeg samler på gamle skilt og jakter alltid på det.  Det står også en gammel tobakksboks i nydelig turkisfarge i tallerkenhylla. Den er handlet på loppemarked i Gøteborg for mange år siden.
Inntil bordet ser du en trestol som jeg har malt i fargen nude. Den var opprinnelig brun og kostet rundt femtilappen  i en bruktbutikk i byen.
Salongbordet vårt som vi skimter så vidt, fant jeg for et års tid siden i en stor gjenbruksbutikk og handlet det på impuls.  Far i huset har sine meninger om ting og tang han også,  og heldigvis falt bordet i smak. Det har lindegrønne ben og vakker gammel bordflate i tre.
Den sorte vegglampen er et litt dyrere bruktkjøp. Det er en Christian Dell sakselampe fra Bauhaus-tiden handlet over nettet.

Til slutt; ja, bildene er brukt en gang før. Litt bedagelig i dag.

Kan du like å handle brukte ting?
Titt innom HER, for å se fine bidrag i bruktduellen.

GLAD TORSDAG TIL DEG!



20 kommentarer:

  1. Nydelig bidrag :) lekre farger sammen :)
    Klems Diana

    SvarSlett
  2. Lekre bilder vi tåler å se maaaange ganger Kaspara:) Liker de fine tingene dine og det du har gjort med dem:) mange fine ting å hvile blikket på:)
    Lykke til i utfordringen:)
    Klem Trine:)

    SvarSlett
  3. Kjempefine bilder av et vakkert hjem! Koselige bruktfunn i de fineste farger :)
    Lykke til!
    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  4. Jeg liker også å innrede med bruktting. De har et helt eget preg, som du sier, og da gir de gjerne ekstra liv til et rom. Noe av det beste jeg vet er å gå på brukthandel eller loppemarked og snuble over små skatter. Det trenger ikke å være noe spesielt jeg er ute etter, men jeg kommer aldri tomhendt hjem. Små hverdagsoverraskelser og plutselig lykkefølelse.

    Lykke til i NIB-utfordringen, og ha en finfin kveld. :)


    Monja

    SvarSlett
  5. Jeg elsker hjemmet ditt!! :) Fantastiske fargekombinasjoner, detaljer og gamle skatter gir inspirerende bilder ;-)
    Masse lykke til utfordringen!!

    Klem fra Jannike

    SvarSlett
  6. Nydelig bidrag!
    Veldig inspirerende å se!

    Lykke til!!

    Klem

    SvarSlett
  7. Herlighet så nydelig det er hos deg! Falt spesielt for bordet med den deilige fargen :-) Lykke til til deg - du har nok en god sjanse til å toppe seierspallen ;-)

    Ha en finfin kveld.
    Klem fra Monica.

    SvarSlett
  8. Jeg er så enig med deg, det er så fint å blande brukt og nytt. Å komme inn i et hjem der alt er nytt, kopiert rett fra en møbelkatalog eller interiørblad tiltrekker ikke meg. Jeg synes det blir så sjeleløst, forutsigbart og litt kjedelig :)

    SvarSlett
  9. ENIG med deg :) Den eneste måten man kan skape "sin egen" stil på er å kombinere gammelt og nytt, og det klarer du veldig fint - takk for masse nydelig inspirasjon :)

    SvarSlett
  10. Brukt og nytt i mitt <3 ! Og du er en av de flinkeste til å kombinerer brukt med nytt. Digger stilen din. Veldig enig med deg i at det er sjarmerende med ting som har levd litt, og brukt i hjemmet skaper personlighet!

    Fin kveld til deg og lykke til i utfordringen:-)

    SvarSlett
  11. Go morgen Kaspara:)
    Ja det kunne ikke være en mere perfekt utfordring for oss enn dette her:)
    Masse fine ting hos deg,og en dæsj design sammen med det brukte er absolutt smæsjings:)
    En fortreffelig helg til deg og dine..
    klemklem

    SvarSlett
  12. Jeg elsker mixen mellom nytt og brukt hos deg! Sjarmerende og skjønn :)

    Heldig er du med en mann som innehar dette ryddegenet! Jeg hadde en en gang jeg også, men han hadde nok litt for mye av det for meg... Hehe. Så her er vi to tilnærmet uten, så det går litt over stokk og stein innimellom... Ungene lurer på hvorfor vi ikke kan være som andre foreldre og gjøre slike 'vanlige ting som vanlige foreldre gjør'.... Vel, jeg fixer og mekker i hus og hage, gubben flyr til fjells og til vanns, er ikke det tradisjonelt nok da..? *humrer*

    Men, nå har jeg tatt meg en feriedag, og venter bare på at kaffemaskina skal bli varm, og så får vi se om jeg kan børste litt støv av det berømmelige ryddegenet og finne frem til gulv og benker til helga. Full fart igjen fra i ettermiddag så da er det godt med et par rolige timer :)

    GOD HELG skjønne du!
    Klem :)

    SvarSlett
  13. Et nydelig bidrag Kaspara, kan ikke skjønne annet enn at du kommer langt :)
    Bordet i korall og stolen i nude = ELSK!

    Finfin helg til deg og dine,
    Signe

    SvarSlett
  14. Goood fredag kjære deg!

    Du har alltid inspirert meg med bruktkjøpene dine, og jeg føler jeg har arvet litt av gleden ved brukt fra deg;-) Du var den første bloggeren jeg leste og ble kjent med som brukte såpass mye brukt i interiøet. Inspirerende! Og det skapet er bare helt fantastisk. Å gjøre et sånt kupp kan gi glede i årevis, tihi:-)

    Huff, jeg tror jeg var litt streng i dagens blogginnlegg, kanskje fordi jeg bare har sovet tre-fire timer de siste nettene? Jeg er som deg, får ikke sove når mannen er borte. Rasmus jobber intenst masse om dagen og er ofte på jobb til halv tre på natta. Det merker kona også;-)

    Synes det er så utrolig fint at vi skal på tur sammen! Blir så glad av tanken. Tenk at jeg skal få høre den herlige latteren din, se de ivirige gestikulerende hendene og høre den livlige praten- gleder meg!

    Ha en fin fredag, her kjører vi snart til østlandet, der venter bryllup og en etterlengtet frihelg.

    Gode klemmer og store smil til deg

    SvarSlett
  15. Så flott bidrag! Dette er jo midt i blinken for deg. :)
    Lykke til og nyt helgen :)

    SvarSlett
  16. Nydelig bidrag! :) Artig å høre historien bak tingene du har! Du har en personlig og fargeglad stil! Liker, liker!

    Jeg legger deg til i leselisten min. Gleder meg til å titte innom igjen senere.

    Ønsker deg ei fargerik helg!
    Klem fra Lite hi

    SvarSlett
  17. Så fine ting, og så flotte farger du bruker, helt i min gate, hehe :-) Jeg liker også å blande gammelt og nytt. du gjør det helt supert! Ha en fin helg, Line

    SvarSlett
  18. Herlig, skjønn lørdagsmorgen til deg, "bloggkollega" (- et nusslig uttrykk jeg bare måtte kopiere her og nå, fra skjønne Marthe med Marsipan og Smilefjes). Vet du hva, da jeg så månedens bloggutfordring tenkte jeg umiddelbart på deg! Er det noen som har bruktskatter oppad og i mente, med masser av personlig vri og touch, - ja så må det være deg! Også så koselig at du tenkte noe i samme gata om meg. Tusen, tusen takk for din klokketro på mitt bidrag denne gangen. Kjenner jeg blir veldig glad - og bittelitt stolt, hehe! Og sånne følelser skal vi jo jobbe for å uttrykke, preges av og slippe til i livet, eller hva? Jeg liker utrolig godt salongbordet ditt med det umalte treverket på bordplata og den nydelige pastellgrønne fargen på bena. For en skatt av et bruktmøbel! Og tallerkenhyllene dine har jeg sett på mer enn en gang. Ønsker meg en selv, men er virkelig usikker på hvordan man styler en tallerkenhylle med annet enn tallerkener egentlig? Vet i alle fall hvor jeg skal få inspirasjon til deg, - når en hylle omsider finner veien inn i salongen min. Lykke til i utfordringen, bloggkollega! Klem fra Beate

    SvarSlett
  19. Hej Kaspara
    Må jeg ikke spørge dig hvad der for noget gulvmaling du har brugt og hvad farven hedder?
    Jeg har længe tænkt på hvide gulve, men tænker alligevel at lysegråt vil være bedre... der vil lige gå lidt længere tid inden nullermændene ses tænker jeg ; )
    : )

    SvarSlett